Moonzundbåtarna – några av de största fiskebåtar som byggts

Idag har en stor rysk fabrikstrålare av okänd anledning legat innanför Fotö och Hönö. Det är en fiskebåt på 7 765 bruttoton, Kurshskaya Kosa. En i en serie av 37 stycken som byggdes åren 1986-93.

Typen av båt kallas Moonzund. De är 120 meter långa och 19 meter breda var som nybyggen på 7 704 bruttoton, men de flesta är idag på 7 765. De hade i original två stycken huvudmotorer på vardera 3 600 hk. Fabrikerna ombord hade när båtarna var nya en kapacitet för 60 ton resnad och frusen fisk om dan samt möjlighet att producera 25 000 konservburkar fisk per dag. Dessutom kunde de tillverka cirka 60 ton fiskmjöl om dan samt 4 ton fiskolja. De byggdes på VEB Volkswerft i Stralsund i DDR för sovjetisk räkning. Förutom enstaka fiskebåtar och de båtar som byggdes i Spanien för rysk räkning, Sotrudnichstvo-klassen, är Moonzundbåtarna de största fiskebåtar som byggts.

Moonzund

Just Kurshskaya Kosa finns kvar i den hamn den byggdes för och har kvar sitt ursprungliga namn sen 1989 då båten levererades från varvet. De flesta av båtarna finns kvar i drift som fiskebåtar. En som byggdes 1988 gjordes om till seismikfartyg år 1998, det var den som urpsrungligen byggdes med namnet Shtralzund för placering i Tallin. En annan blev ombyggd till forskningsfartyg, ursprungligen byggdes den båten som Eestirand år 1990 och hörde också hemma i Tallin. Slutligen sjönk en av dem i närheten av Kanarieöarna våren 2015. Då hette den Oleg Naydenov, men då den byggdes år 1990 var namnet Leonid Galchenko.

Moonzund

Av de kvarvarande 34 fiskebåtarna av Moonzund-klassen finns idag 2 på Kuba, det är José Marti och Simon Bolivar, i Kina finns 4 stycken, Long Fa, Kai Li, Kai Shun och Long Teng. 5 stycken har bekvämlighetsflagg, Moon I med Panamaflagg, Soley som är flaggad i Belize samt Heinaste, Atlantic Hermes och Jupiter som är flaggade på St. Kitts & Nevis. Saga finns i Polen, Germcs i Peru och Desert Diamond i Sydafrika. I Litauen finns Ieva Simonaityte, Simonas Daukantas och Maironis medan Sejong finns i Sydkorea.

Övriga 17 finns kvar i Ryssland. Admiral Shabalin, Aleksandr Mironenko, Zakhar Sorokin, Pavel Kutakhov, Vasiliy Lozovskiy, Kapitan Bogomolov, Boris Syromyatnikov finns alla kvar med originalnamn i Murmansk dit de också byggdes. Byggda för Murmansk var också Aleksandr Kosarev, Yantarnyy och Kapitan Kravchenko men dessa båtar har bytt namn men finns kvar i Murmansk eller har återvänt efter en tid i annat land eller på annan plats i Ryssland. Aleksandr Kosarev har sitt ursprungliga namn.

Kurshskaya Kosa finns som nämnt kvar i Kaliningrad som den också byggdes för vilket också Lira gjordes, men den båten var flaggad på Cypern en tid innan den kom tillbaks till Kaliningrad. Kapitan Kravchenko finns idag i Arkhangelsk men den byggdes för Murmansk medan Porechye som byggdes för Leningrad (idag St. Petersburg) idag finns i Kina. Kapitan Gorbachev som byggdes med annat namn för Arkhangelsk finns för sin del i Murmansk medan Vasiliy Kalenov som byggdes för Arkhangelsk idag finns i Petropavlovsk.

Murmansk Trawl Fleet (MTF) äger direkt Admiral Shabalin, Pavel Kutakhov och Aleksandr Kosarev. Baltlanta äger Ieva Simonaityte och Simonas Daukantas, Magdanryba äger Maironis, Sea Star äger Kurshskaya Kosa och Lira. Kapitan Gorbachev och Kapitan Kravchenko ägs av Arkhangelsk Trawl Fleet medan Taurus JSC äger Aleksandr Mironenko och Zakhar Sorokin, Strelets JSC äger Vasiliy Lozovskiy, Eridan JSC äger Kapitan Bogomolov och slutligen ägs Boris Syromyatnikov av Rybflot-FOR. Baltlanta och MTF har samma ägare. Sooglacie LLC äge Yantarnyy.

Samherji äger troligen Heinaste och Saga eller så sköter de dem bara. Levert Shipping på Cypern äger Soley, Atlantic Hermes Shipping på Marshall Islands äger Atlantic Hermes och Namsov Fishing Enterprise i Namibia står som ägare till Jupiter. Germcs ägs av kinesiska Deep Sea Fisheries medan 4 av båtarna med kinesisk flagg ägs av China National Fisheries Group. Porechye ägs av Atlanttralflot i Kaliningrad. Koreanska Dongwon Industries äger Sejong. Desert Diamond ägs av sydafrikanska Blue Continent Products. Ägaren till Moon I är okänd.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Advertisements