Nordens stora fiskebåtar – N-130-VV Antarctic Endurance

N-130-VV Antarctic Endurance är en av Norges och Nordens absolut största fiskebåtar. Det är en bommtrålare på 12 776 bruttoton med en längd på 129,6 meter och en bredd på 23 meter. Den byggdes 2019 på Vard Group AS Brattvag. Skrovet byggdes på Vard Tulcea SA i Rumänien och båten designades av Vard Design AS.

Det är en ovanlig fiskebåt då den är specialbyggd för krillfiske kring Antarktis. Ägare är ett företag som heter Aker Biomarine Antarctic AS som är ett dotterdotterbolag till The Resource Group Trg AS. Via Antarctic Harvesting Holding AS äger detta företag 60% av Aker Biomarine Antarctic AS. Resterande 40% ägs av Aker Biomarine ASA. Ägare av The Resource Group Trg AS är Kjell Inge Røkke med familj. Han är också huvudägare i Aker Biomarine ASA genom Aker Capital AS som äger 77% av aktiekapital och röster. Aker Capital AS är i sin tur ägt av Aker ASA som ägs av TRG Holding AS till 68,1%. The Resource Group Trg AS är för sin del huvudägare i TRG Holding AS med 98,9% av aktier och kapital.

N-130-VV Antarctic Endurance. Bild: Aker Biomarine

Fabrik ombord

Trålaren är byggd med en fabrik ombord som tillverkar olja från krill.  Av denna olja görs diverse omega-3-produkter. Det är den första och enda specialbyggda krilltrålaren i världen. Alla andra är ombyggda fiskebåtar eller lastfartyg. Företaget är mycket nöjda med trålaren:

‘We have used all our experience and knowledge realise our ambitions and operational needs for a vessel of this type. This is something we could only have dreamed of when we started our own adventure in Antarctica more than a decade ago,’ said AkerBioMarine CEO Matts Johansen.

Antarctic Endurance is designed and engineered specifically for our operation, she is energy saving and equipped with a range of environmentally friendly technologies implemented through the involvement and input of our experienced crew. This is a unique vessel in every way and our very first specially built krill vessel.’

Utrustning

Huvudmotorn är en Caterpillar MAK 12VM32E, som utvecklar 6 720kW vid 720 rpm. Rolls-Royce har levererat framdrivningssystemet med en tvåstegsreduktionsväxel, styrväxel, roder, azimutingpropeller 111A/4D och 2 st TT 1850 AUX CP sidopropellrar från Kongsberg Maritime AS. Hjälpmotorerna är en Caterpillar MAK 6M32E som levererar 3 300 kW vid 720 rpm plus ett par Caterpillar C32. Dessutom en C18 för elproduktion i hamn.

MAK M32C/E. Bild: Caterpillar/MAK

För fisket används ett par bomtrålar som sätts ut från ett torn midskepps. Systemet är designat för att skörda krill samtidigt som bifångster av icke-målarter elimineras. Rapp Marine har levererat trålvinschar, slang och nättrumma, samt förtöjnings- och ankarvinscharna. Aukra Maritime stod för lossnings- och däckskranar samt tvär- och balkkranar för lasthantering.

Antarctic Endurance har 2 300 kubikmeter bränsletankkapacitet och kan transportera 400 ton färskvatten. Det 6 300 kubikmeter stora lastutrymmet rymmer 3 150 ton.

Bryggan är försedd med en mängd olika VARD SeaQ-produkter såsom bland annat Integrated Bridge, Power Management- och IAS-system.

VARD SeaQ IAS: Bild: Vard

Läs också:
Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!