Nordens stora fiskebåtar – KL 872 Simonas Daukantas

En fiskebåt från Litauen kanske inte är en nordisk fiskebåt i de flestas ögon men i detta fall ägs ägarbolaget Baltlanta UAB av en svensk, Magnus Roth, som är bosatt i Norge. Därför tror jag nog vi kan se KL 872 Simonas Daukantas som en nordisk fiskebåt.

KL 872 Simonas Daukantas är en stor fabrikstrålare som byggdes redan 1989. Totalt byggdes 37 stycken båtar av denna typ (Moonzund). De byggdes alla på VEB Volkswerft Stralsund i DDR mellan 1986 och 1993. 32 av dem finns kvar. UAB Baltlanta äger två, KL 872 Simonas Daukantas och KL 870 Ieva Simonaityte.

KL 872 Simonas Daukantas. Bild: Baltlanta

Båten byggdes ursprungligen som Karolis Pozhela med Klaipeda i Litauen som hemmahamn. 1992 bytte den namn till Simonas Daukantas. Sex år senare flaggades den till Cypern och fick namnet Beta för att 2005 flaggas i Belize med namnet Beta 1. 2013 fick en polsk flagg som GDY 149 Beta 1 för en tid och för att snart få Belizeflagg igen under samma år. Ägare under tiden med bekvämlighetslagg i Cypern och Belize var Katla Seafood som då ägde av isländska Samherji, Katla Seafood köptes senare av Baltlanta som övertog ett par av fiskebåtarna. År 2014 kom den tillbaka till Litauen och blev KL 872 Simonas Daukantas med Baltlanta UAB som ägare.

KL 872 Simonas Daukantas är 120,47 meter lång och 19,03 meter bred med ett djupgående på 6,632 meter. Bruttotonnaget är 7 765 ton. Ursprungligen var tonnaget 7 704 bruttoton.

Utrustning

Idag är trålaren utrustad med två stycken SKL 6VD 48/42 AL-2 motorer från SKL Engineering GmbH (tidigare VEB Schwermaschinenbau Karl Liebknecht). Total motorstyrka är 5 296 kW. Axelgeneratorn är en DGFS 1421-6 från VEB Dieselmotorenwerk Rostock. Reduktionsväxeln, propellern såväl som ånggeneratorerna ( 2 st ASKR och en ESH 6.3) är från VEB Dieselmotorenwerk Rostock medan motorerna/generatorerna är en Wärtsilä 8L20 och en Caterpillar 3516 B DITA med hjälpmotorn är en SKL 6NVD 26-2. Idag är VEB Dieselmotorenwerk Rostock en del av Caterpillar.

Förutom motorerna/generatorerna från Wärtsilä och Caterpillar är den nämnda utrustningen original från 1989. Istället för motorerna/generatorerna från Wärtsilä och Caterpillar hade båten ursprungligen 2 stycken SKL 8VDS 26/20 AL-2S.

Dieseltankarna ombord rymde från början 117 ton. Bränsletankarna för tjockolja till huvudmotorerna rymde 2038 ton. Båten kunde också ha med sig 166 ton färskvatten.

Fanriken ombord bestod ursprungligen av en konservanläggning, en frysanläggning, en fiskmjölsanläggning och fiskoljetillverkning. Flera frysrum och kylrum ingår också. Båten hade från början lastutrymmen på 5 410 kubikmeter fryst fisk, 495 kubikmeter fiskmjöl, 749 kubikmeter konserver och tankar för 67 kubikmeter fiskolja. Förmodligen ombyggd i modern tid.

Läs också:
Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!