Rörös stålfiskebåtar

Inlägg nr 2 av 4 i serien Rörös fiskebåtar

Rörös tidigaste ståltrålare bör ha varit den första GG 791 Biscaya som köptes från Björkö år 1977. Ursprungligen var båten byggd i Brandenburg, Östtyskland, 1962. Båten ägdes av Rolf Karlsson, Ingmar Karlsson, Gösta Lundgren och Sune Lundgren. 1987 såldes båten från Rörö enligt många källor, men eventuellt såldes den inte förrän 1988 eller 1989 då nån försäljning inte finns upptagen i hembygdsboken från 1988. Då var båten på 147 bruttoton, idag är den på 222 ton. Den heter GG 892 Rigel, är en av Sveriges största räktrålare och har Fotö som hemmahamn.

GG 892 Rigel

GG 892 Rigel i Göteborgs hamninlopp

När GG 791 Biscaya såldes ersattes den av en ny båt med samma namn och nummer.  Sannolikt med samma ägare. I alla fall var Rolf Karlsson delägare. Den båten byggdes 1988 i Hvide Sande i Danmark.  Båten såldes 1993 igen. Till Skottland där den fick namnet Aurora. 2008 tycks den ha återkommit till Sverige som FG 111 Tunafjord. Bruttotonnaget är 207 ton och båten fiskar bland annat torsk i Östersjön.

Andra tidigare stålbåtar var de första Johanssonägda vadbåtarna med Rörö som hemmahamn. GG 64 Astrid byggd 1981 i Karlskrona på 177 bruttoton och GG 764 Astrid Marie på 225 ton och byggd på Tjörnvarvet i Rönnäng 1985-86 (då hette varvet Rönnängs svets). 1988 såldes Astrid till Marinen och Astrid Marie bytte då sannolikt nummer (se bilden) för att senare ersättas med GG 64 Martina som byggdes 1993. Eller så har hembygdsboken om Rörö som jag fått numren från  fel nummer på Astrid och Astrid Marie.

GG 64 Astrid Marie

GG 64 Astrid Marie. Foto: Sjöhistoriska, Terje Fredh

I sin tur ersattes Martina med GG 64 Astrid Marie år 2000. Den första stålbåten Astrid är den båt som idag N 131 ME Polarfangst och på 253 bruttoton. Den första Astrid Marie såldes först till familjen Bryngelsson och blev Stella Nova. Senare såldes den till Norge och idag återfinns den i Sydafrika under namnet Dyrnesvag (se vidare kommentar nedan).

N 131 ME Polarfangst

N 131 ME Polarfangst

En ny Astrid byggdes 1988 och 1997 ersattes den för sin del av GG 764 Astrid år 1997. Den sistnämnda båten finns fortfarande på Rörö. Den förstnämnda båten heter idag Sea Hunter och är norsk. Tonnaget är 498 ton.

Sea Hunter

Trygvason, idag Sea Hunter.

Den senaste GG 64 Astrid Marie såldes under 2013 och heter numera GG 158 Sunnanland.  GG 64 Martina blev GG 144 Themis (också en Röröbåt) år 2000 och återfinns idag i Norge som SF 17 SU Sjarmør. Denna båt är på 415 ton.

Sen hade familjen Johansson också en liten stålbåt, GG  469 Martina, byggd 1987. Den var lysbåt till Astrid. Senare har den haft namnen Canopus och GG 77 Falken. Under det senare namnet var båten hemmahörande i Fiskebäck för det mesta men fungerade fortfarande som lysbåt till Astrid och i allmänhet ägd av familjen Johansson. Familjen verkar äga den än idag.

Vi har också de stålbåtar med namnet Themis som funnits. Den första var den 1966 byggda GG 144 Themis (V) som 1985 köptes från Fiskebäck där den hette Danö och Götaland innan. Vi köpet var båten på 152 bruttoton.Efter ombyggnader blev denna Themis sannolikt Sveriges fulaste fiskebåt. 2000 såldes den till Bulgarien, då var den på 314 ton. Där fick den märkligt nog namnet Biscaya. Idag är den sannolikt skrotad. Efter försäljningen ersattes denna Themis med ovan nämnda GG 64 Martina som blev den nya GG 144 Themis. Då var Anders Ryberg och Sune Lundgren (tidigare delägare i ovan nämnda GG 791 Biscaya) delägare. Sune Lundgren sålde sin andel 2007 till familjen Ryberg som sen dess varit ensamma ägare av alla båtar med namnet Themis. 2008 såldes denna Themis till Norge (se ovan).

GG 144 Themis

GG 144 Themis. Foto: Sjöhistoriska, Terje Fredh.

2008 köpte Anders Ryberg och Björn Ryberg en ny båt, den tidigare GG 202 Nimber från Fiskebäck som bytte namn till GG 144 Themis. En båt på 452 ton som 2009 såldes till Belize. Den fiskar idag i västsahariska vatten under namnet Sopelagic.

Sopelagic

GG 144 Themis idag Sopelagic.

2010 köptes istället GG 912 Sunnanö på 711 ton. Den bytte namn till GG 144 Themis och efter lite tid på Ö-varvet på Öckerö flaggade familjen ut båten till Danmark där den idag heter S 144 Themis.

S 144 Themis

S 144 Themis

Till slut har vi också de tre stålbåtarna som idag finns på Rörö vid sidan av GG 764 Astrid. Nämligen GG 32 Tristan, GG 39 Rossö och GG 840 Svanen.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Serienavigation<< Ett par träfiskebåtar från Rörö som fortfarande existerarYtterligare några träbåtar från Rörö som finns kvar >>
Advertisements
  • Vidar Hölm

    Astrid Marie bygd ved Rönnangs Svets i 1985 ble solgt videre i Sverige til familien Bryngelsson (Usikker på skrivemåte) på Öckerö og fikk navnet Stella Nova. I Januar 1993 solgt videre til Norge (min far og min onkel i rederiet Brødrene Holm AS) og fikk navnet Dyrnesvåg. M-435-SM. Båten ble forlenget med 8 meter før den ble satt i fiske.
    Senere ble den på nytt forlenget med enda 4meter midtskips og ca 2 meter på hekken. Styrhuset ble løftet en etasje (2 lugarer + bad og teknisk rom) Båten ble og påbygget bakk og var i norsk eie til Januar 2012 Da den ble solgt til Namibia (Walvis Bay) og fisker nå der nede, fremdeles under navnet Dyrnesvåg. De nye eierne ville beholde navnet om det var ok for min far og onkel (+registreringsmyndigheter osv) Så nå finnes det to fiskebåter med det navnet. En i Norge. En i Namibia.

    • Tack för informationen. Mycket intressant. Du har stavat Bryngelsson rätt.