Under sommaren gjorde jag ett besök i Fjällbacka och Grebbestad. Av de fiskare jag pratade med så framgick det klart att det var ett dåligt är med små fångster av både kräfta och räka utan att någon egentligen kunde förklara varför. Konsekvensen har varit mycket höga priser. I Fjällbacka finns inte många fiskebåtar och där finns dessutom ingen strandpromenad.
Men en båt såg jag dock, SD 137 Mira. Det är en burfiskebåt som är fiskar kräfta och hummer samt ordnar kräftsafari, hummersafari och båtutflykter. Det är alltså varken en skrotbåt eller en kvotbåt.
I Grebbestad har de byggt en en ny hamnpir för att ge fisket bättre förutsättningar. Vid kajen i Grebbestad låg dock främst skrot- och kvotbåtar. Båtar som inte behövs för fisket utan bara finns kvar för att reglerna inte tillåter överföring av tillstånd och fiskemöjligheter till en annan båt med samma ägare. På alla sätt och vis är det ett slöseri med resurser.
SD 451 Ferder är aktiv fiskebåt som ägs av SD 451 Ferder AB. Det är en stor fiskebåt i Grebbestad men om den hört hemma i Göteborgs skärgård hade det varit en ganska liten båt. Däremot är SD 248 Axö en ren kvotbåt som ägs av SD 437 i Edsvik AB.
SD 74 Vadskär används till kräfttrålning. Det är en av de minsta trålarna som finns. Det är även SD 277 Jungman som i alla fall 2019 landade ännu mindre kräfta än SD 74 Vadskär. Även om det är aktiva fiskebåtar så verkar de ärligt sagt inte så välskötta utan ser ganska dassiga ut. Det gäller faktiskt och SD 451 Ferder. Inte riktigt skrot men ändå inte så fräscha.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.