Många norska fiskebåtar säljs till utlandet

Kystmagasinet har kartlagt försäljningen av begagnade norska fiskebåtar till utlandet. De har kommit fram till att av de sålda båtarna under perioden 2011-2014 återfinns 1 båt i Australien, 1 i Kanada, 4 på Färöarna, 3 på Grönland, 2 i Irland, 5 på Island, 5 i Marocko (de finns egentligen i Västsahara), 6 i Ryssland, 1 i Storbritannien och 1 i Sverige:

Svært interessant er utviklingen i eksport av fartøyer. Mens mange meglere før ville vurdert Sør-Amerika som kanskje det mest interessante markedet, er det nå Marokko som fatter størst interesse. Og fartøyene som tas i bruk der er stadig større, og nyere enn før. Siden begynnelsen av 2011 har fem norske pelagiske fartøyer blitt solgt til Marokko. Siste fartøy som dro dit var Ligrunn. Den ankom for et par uker siden til Dakhla, hvor den nå ligger i påvente av at alle papirer skal bli ordnet. Fartøyet heter nå Ligrunn 2. Om rederen skal skifte til et mer marokkansk navn er ukjent.

De fleste fartøyer som selges til Nord-Afrika er så pass tilårskomne at de er vanskelige å selge i Norge eller andre land i Nordøst-Atlanteren. At eldre fartøyer lar seg selge kan være avgjørende for mange redere sin mulighet til å investere i nye eller nyere fartøyer.

Flere til Island og Grønland

Makrellfiske i islandsk og grønlandsk farvann har også vært med på å sette fart i markedet. Store fartøyer som Eros, Smaragd, Malene S og nybygget Magnarson er solgt til Island, mens Gardar har fått grønlandsk flagg. Med unntak av Magnarson, er dette store moderne fartøyer med noen år på kjølen som har blitt solgt. I tilfellet Gardar og Magnarson har islandske fartøyer blitt kjøpt i retur. Dette er mindre fartøyer, og det er derfor blitt frigitt kapital til eierne. Men det har neppe den store positive innvirkningen på bruktmarkedet.

Bømmelhav

Bømmelhav när den hette Johan Feyer

De har dock missat minst två båtar, en som sålts till DanmarkBømmelhav, och en som finns i Sverige, GG 505 Polar som tidigare var norska Sævikson. Båda sålda under 2014. Sannolikt har de missat enstaka båtar även till andra länder.

Sævikson

Sævikson

I Västsahara finns ytterligare två tidigare norska båtar, men de såldes innan 2011. En är svenskägda och Belizeflaggade Zander, en annan norskägda Midoy Dakhla. Sålda till Sverige respektive Västsahara åren 2008 respektive 2006. Även två andra båtar såldes till företag i Sverige innan de såldes vidare till Västsahara och marockanska företag, det gäller Adrar (tidigare Bømmelbas) som såldes 2013, och Meya (tidigare Magnarson) som såldes 2012.

En del av de sålda har dessutom varit nya, det gäller Malene S (byggd 2012) som nu heter Börkur och finns på Island, Magnarson (byggd 2014) som nu är Sigurdur, också på Island.

Intressant?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

Gilla Anders Svensson på Patreon!
Become a patron at Patreon!