Ny Ginneton beställd

Familjen Claesson som äger Fiskeri AB Ginneton med det danska dotterbolaget Gifico ApS har beställt en ny fiskebåt från Karstensens Skibsværft A/S i Skagen. Båten är tänkt att få namnet Ginneton. De är mycket nöjda med att ha ingått ett avtal med Karstensens Skibsværft och ser fram emot att bygget ska komma igång. Det är Fiskeri AB Ginnetons första nybyggnadsprojekt på över 20 år.

Nya Ginneton. Bild: Karstensens

I 45 år har varvet och familjen Ahlström/Claesson dock haft ett nära samarbete med olika ombyggnader och reparationer. Detta är dock första gången som rederiet och varvet samarbetar med ett nybyggnadsprojekt. Sen tidigare äger dock företaget tre Karstensen-byggda fiskebåtar, S 205 Ceton, GG 203 Ginneton och GG 210 Vera C men de har köpts begagnade från andra ägare, Cattleya A/S, Astrid Fiske AB respektive familjen Christensen.

Nya Ginneton. Bild: Karstensens

Liksom de andra fartyg som skeppsvarvet har under byggnad för skeppsägare i Irland, Skottland, Norge, Sverige, Färöarna och Danmark, är också den nya ”Ginneton” konstruerad och designad av Karstensens. Totalt har Karstensens för närvarande 15 fiskebåtar i orderboken.

Miljövänligt och innovativt

Företaget har varit intresserat av nya innovativa lösningar. Särskild tonvikt har lagts på att optimera arbetsförhållanden, säkerhet och komfort för besättningen ombord. Design, inredning och evenemang har skapats i ett mycket nära samarbete mellan familjen Claesson och företrädare för varvet.

Fokus har legat på skrovdesign och optimering med tanke på lägsta möjliga bränsleförbrukning. Skrovet är en vidareutveckling och ytterligare optimering av varvets framgångsrika 63-metersserie. Den nuvarande GG 205 Ginneton var den första fiskebåten i denna serie. En serie som ständig utvecklats och därför ser den nybetsällda båten inta alls ut som den nuvarande GG 205 Ginneton

För energioptimering är fartyget utrustat med värmeåtervinning från alla motorer, har LED-belysning överallt och dessutom har ett antal andra åtgärder genomförts för att säkerställa så låg energiförbrukning som möjligt .

Framdrivningssystemet kommer att bestå av en Wärtsilä-huvudmotor med en stor propeller anpassad till fartygets exakta driftsprofil. Vinschsystemet ska levereras av Karmøy Winch. Båten beräknas vara färdig i augusti 2023.

Tekniska data för nya Ginneton:
  • ​Längd ​63,80 m
  • ​Bredd ​13,50 m​
  • ​Huvudmotor:​ Wärtsilä 8L32 E2
  • Drivlina och propeller: ​Wärtsilä
  • Vinchutrutsning​: Karmøy Winch
  • ​Sidepropellrar: ​Brunvoll, 2 x 700 kW
  • ​RSW-anläggning​: 2 x 850 kW

Läs mer:

Gilla Anders Svensson på Patreon!