Enligt de dokument som producerats i samband med MSC-certifieringen av sill- och skarpsillsfisket i Östersjön så förväntas ett antal nya båtar under 2020 utöver de jag redan skrivit om som NC 336 Kristin, GG 207 Torland, GG 204 Tor-ön och GG 64 Astrid Marie. Enligt MSC-dokumenten ska en ny GG 206 Ahlma levereras nu i juli, en ny GG 850 Odeskär i augusti och en ny GG 158 Sunnanland i november. Dessutom ska en ny GG 330 Carmona levereras nästa år.
Att en ny GG 330 Carmona troligen var på gång kände jag till men de övriga har jag inte haft kännedom om. Jag vet heller inte om uppgifterna i MSC-dokumenten är korrekta. Men. Om ägarna av GG 850 Odeskär inte skaffar en ny båt och inte fiskar nån sill och skarpsill riskerar de vad jag förstår att förlora sina fiskerättigheter utan ersättning. De andra tre båtarna har sålts (GG 158 Sunnanland till Västsahara medan GG 330 Carmona blivit S 464 Stella Nova) eller flaggats ut (GG 206 Ahlma har blivit S 206 Ahlma) för inte så väldigt länge sen och det är väl inte helt förvånande om ägarna skaffar nya båtar. Enligt tidigare uppgifter skulle gamla SM 53 Glomskär också ha blivit GG 330 Carmona men så verkar kanske aldrig ha blivit fallet.
Jag kan inte hitta några uppgifter på några varv om byggen av några båtar för svenska beställare (förutom de som byggs på Karstensens men även där är uppdateringar av hemsidan ibland mycket sena) men det är inget ovanligt när det gäller varv i Polen eller Baltikum såväl som när det gäller Tjörnvarvet som byggt tidigare upplagor av GG 330 Carmona.
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.