En pelagisk trålare var skrov byggdes på Vyborg Shipyard i Ryssland. Färdigutrustades på Fitjar Mekaniske Verksted AS (FMV) i Norge år 2004 som H-5-F Libas för Libas AS, ett dotterbolag i Liegruppen AS i Norge. Konstruktion och design från Vik-Sandvik AS.
År 2016 såldes båten till Eskja hf i Eskifjörður på Island och bytte namn till SU-11 Aðalsteinn Jónsson. Eskja hf är ett familjeägt fiskeriföretag som bara sysslar med pelagiskt fiske. Att enbart fokusera på pelagiskt fiske är ovanligt på Island.
Med ett bruttotonnage på totalt 4 419 bruttoton med en längd på 94,32 meter och en bredd på 17,6 meter är det Islands största fiskebåt. När den hette Libas tycks den har varit klassad med ett bruttotonnage på 4 377 ton. Det är en kombinerad pelagisk trålare och snörpvadsbåt. Huvudmotorn är en Wärtsilä 12V32 på 6 000 kW. RSW-tankarna är på totalt 2 400 kubikmeter fördelat på 12 tankar.
SU-11 Aðalsteinn Jónsson är nästan 20 år gammal och det är svårt att hitta information om båten på samma detaljnivå som för nya båtar.
Läs också:
- Om nordens stora fiskebåtar – GR-6-19 Avataq
- Nordens stora fiskebåtar – KG 689 Nordborg
- Nordens stora fiskebåtar – H-11-AV Granit
- Om nordens stora fiskebåtar – KL 872 Simonas Daukantas
- Nordens stora fiskebåtar – N-130-VV Antarctic Endurance
- Nordens stora fiskebåtar – S 264 Astrid
- Om nordens stora fiskebåtar – M-120-HØ Sunny Lady
- Nordens stora fiskebåtar – HG 264 Ruth
- Nordens stora fiskebåtar – HG 333 Isafold
- Om nordens stora fiskebåtar – TF-20-T Breidtind
- Nordens stora fiskebåtar – Vilhelm Þorsteinsson EA 11
- Nordens stora fiskebåtar – VL-1-ØN Libas
- Om nordens stora fiskebåtar – KG 690 Christian i Grotinum
- Islands största fiskebåtar 2022
Upptäck mer från Svenssons Nyheter - Njord
Prenumerera för att få de senaste inläggen skickade till din e-post.
Ett svar på “Nordens stora fiskebåtar – SU-11 Aðalsteinn Jónsson”
Kommentarer är stängda.