PO Kustfiskarna Bottenhavet fortsätter fara med osanningar

Sillfisket eller kanske mer korrekt strömmingsfisket i Bottenhavet har i år varit lyckat även om PO Kustfiskarna Bottenhavet påstår att det inte varit så. 94% av kustkvoten på 1 300 ton har fiskats upp, dvs totalt cirka 1 225 ton. Läs mer…

Advertisements

PO Kustfiskarna Bottenhavet och deras fortsatta dumheter

PO Kustfiskarna Bottenhavet har skrivit en rapport om strömmingsfisket (sillfisket) i Bottenhavet) ihop med Sportfiskarna, en lobbyorganisation för rika stockholmare. Den innehåller stora felaktigheter som exempelvis att de underskattar landningarna under 1980-talet och fram till 2003 med 20 000 till Läs mer…

PO Kustfiskarna Bottenhavet bekräftar felaktigheter i deras egen rapport

PO Kustfiskarna Bottenhavet tog tillsammans med Sportfiskarna fram en rapport för att belysa sillfisket (strömmingsfisket) i Bottenhavet. Det enda syftet med rapporten tycks ha vari att försöka misskreditera andra yrkesfiskare för den presenterade totalt felaktiga uppgifter om hur mycket sill Läs mer…

PO Kustfiskarna Bottenhavet har i praktiken ersatt PO Gävlefisk

En av det svenska fiskets producentorganisationer har lagts ner. PO Gävlefisk. Beslut om likvidation togs den 16 mars i år. De flesta tidigare medlemmar i denna organisation är idag istället medlemmar i PO Kustfiskarna Bottenhavet. En av dem är Tomas Läs mer…

Havet.nu fortsätter ge spridning åt rykten och anekdoter

Havet.nu ska vara en vetenskaplig sajt. men den är starkt hemfallen åt att sprida rykten och felaktigheter baserade på enskilda uppfattningar, observationer och påståenden utan något som helst vetenskapligt värde. De jämställer vetenskapsbaserade ståndpunkter med enskilda personers gissningar. Som om Läs mer…

PO Kustfiskarna Bottenhavet är oärliga kring strömmingsfisket

PO Kustfiskarna Bottenhavet med Carl-Åke Wallin i spetsen är djupt oärliga när det gäller fisket av sill/strömming i Bottenhavet. I en artikel på deras blogg menar han att hans subjektiva uppfattning om sillen/strömmingen i Bottenhavet är sannare än den vetenskapliga Läs mer…

Sportfiskarnas pajaskonster och lögner om fisket i Bottenhavet fortsätter

Först producerade Sportfiskarna och Kustfiskarna Bottenhavet PO en falsk och felaktig rapport som redovisade en kraftig ökning av fisket i Bottenhavet som dock inte finns i verkligheten. För att möjliggöra den felaktiga statistiken uteslöt de alla uppgifter om det östtyska Läs mer…

Sportfiskarnas fångstuppgifter från Bottenhavet är felaktigare än vad jag förstått

Som jag tidigare skrivit så är Sportfiskarnas fångst- och landningsuppgifter från Bottenhavet felaktiga på en rad punkter i den rapport de producerat tillsammans med PO Kustfiskarna Bottenhavet. De allvarligaste felen är att de svenska landningarna från 1960-talet till 1980-talet av Läs mer…

Sportfiskarnas tvivelaktiga fångstuppgifter från Bottenhavet

De fångstuppgifter som uppges i Sportfiskarna och PO Kustfiskarna Bottenhavets rapport om strömmingsfisket Bottenhavet är på många sätt märkliga. Totalt stämmer den landade mängden fram till början av 1960-talet. Men siffrorna avser enligt den officiella fiskeristatistiken från SCB allt strömmingsfiske Läs mer…