De stora industritrålarna landar direkt i Danmark

DN har publicerat en artikel om att pelagiska fiskebåtar uppger felaktigt fångstsammansättning vid landningar av pelagisk fisk. Det är förekommande och orsaken är framförallt att det i princip är omöjligt att kontrollera hur mycket av en viss art som landas ock fångas. Det görs bedömningar av andelen sill respektive skarpsill baserat på stickprover. I flera hundra ton stora last är det nästa omöjligt att få det hela rätt när det gäller hur mycket av det ena eller andra som fångas. Det går inte att göra rätt helt enkelt.

Oseriös smutskastning

Dessutom fångas emellanåt stora mängder okvoterad fisk som spigg. En mycket bra råvara för produktion av fiskolja och fiskmjöl. Att påstå att fångats av spigg alltid är fusk och lögn som Martin Bjerner, enhetschef vid fiskerikontrollen på Havs- och vattenmyndigheten, gör är helt enkelt skitsnack. Han borde omedelbart få sparken för detta uttalande som är lång över gränsen för det acceptabla. Han har inget stöd för sitt påstående i nån existerande dokumentation eller forskning. Hans agerande och uttalande är totalt oseriös smutskastning av yrkesfiskare.

Ovägda landningar

Lisa Röstlund skriver att landningar inte vägs i svenska hamnar och antyder att det är de stora trålarna från Västkusten (8 stycken för närvarande) som gör dessa landningar. Det är förstås dumheter. De åtta stora trålarna (GG 330 Carmona, GG 778 Lövön, GG 64 Astrid-Marie, GG 218 Västfjord, GG 229 Clipperton, GG 206 Ahlma och GG 207 Torland) från Västkusten landar huvuddelen av sina fångster direkt i Danmark där de vägs och kontrolleras noga. Fångster från Bottenviken landas dock i Norrsundet.

De båtar som inte får sina landningar vägda är därför i huvudsak små trålare från Östkusten. De landar i Simrishamn, Nogersund, Västervik, Ronehamn, Oxelösund, Norrsundet och andra hamnar längs östkusten. Det går också att se på storleken på de felaktiga landningarna som redovisas i DN. Det handlar om landningar på 3-10 ton. De stora trålarna landar mellan 300 och 2 000 ton.

Kontrollen av de små landningarna av sill är undermålig. Det är uppenbart. Men det gäller inte de stora trålarnas landningar även om Lisa Röstlund på ett helt skevt sätt försöker antyda det. Hennes artikel är därför snarare ett propagandastycke än ett journalistiskt arbete. En ärlig journalist hade skrivit ut att det handlar om små trålare från östkusten som inte får sina fångster vägda.

Kvoter och kontroller

Om det förekommer att en del fångster inte dras av från kvoterna handlar det också om små båtar från östkusten. Det är sannolikt extremt sällan som siklöjetrålarnas fångster av strömming kontrolleras eller att små restaurangägares strrömmingsfångster råkar ut för kontroller. Det är där de stora problemen finns och det saknar i stort sett betydelse för beståndsbedömningarna.

När Niclas Törnell från Havs- och vattenmyndigheten uttalar sig om kontrollerna så är inte heller han ärlig. Det stora problemet i svenskt fiske är inte de stora pelagiska landningarna. Att påstå det är att ljuga som jag ser det. Problemen är mycket större i det demersala mer småskaliga fisket.

  • Huvuddelen av industritrålarnas landningar ske i Danmark.
  • De stora trålarna från Västkusten (8 av totalt av 20-25 trålare som ägnar sig åt industrifiske i Östersjön) landar nästan allt i Danmark
  • I Danmark vägs allt och kontrollen anses noggrannare än i Sverige. Det skriver också Lisa Röstlund.
Läs mer:

3 svar på “De stora industritrålarna landar direkt i Danmark”

Kommentarer är stängda.